گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: پرونده تخلف گرانفروشی و دلال‌بازی برخی شرکت‌های خودروسازی در مزایده خودروهای اجلاس سران تا پایان این هفته به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما پس از برگزاری اجلاس سران، شرکت پارس خودرو طی اطلاعیه اعلام کرد، برای برگزاری این اجلاس 800دستگاه خودرو دست دوم توسط نهاد ریاست‌جمهوری از این شرکت اجاره و پس از برگزاری اجلاس بازگردانده شده که 646دستگاه از این خودروها شامل مگان، ماکسیما و تیانا با قیمت‌های پایه 45، 65 و 85 میلیون تومان از طریق مزایده به فروش خواهد رسید.

در این اطلاعیه تأکید شده بود که برای جلوگیری از ایجاد هرگونه رانت، تمام کارکنان این شرکت و بستگان درجه‌یک آنها از حضور در این مزایده منع شده‌اند. این مزایده روز شنبه، پانزدهم تا سه‌شنبه هجدهم مهر‌ماه برگزار و مقرر شد تا نتایج آن پس از 10روز اعلام و این خودروها به مرور تحویل برندگان مزایده شود.

اما درج آگهی فروش فوری مگان و ماکسیمای آپشنال با قید سند به نام خریدار و تحویل در محل کارخانه با قیمت‌های 60 میلیون و 800 و 88 میلیون و 500 هزار تومان توسط شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو) شائبه ورود خودروسازان به دلال‌بازی و گرانفروشی در بازار خودرو را تقویت کرد به‌نحوی که این شرکت با خرید خودروهای مذکور در مزایده، قیمت مگان2000 اتومات را از نرخ 44میلیون و 660 هزار تومان و ماکسیمای فول آپشن را از قیمت 64میلیون و 500هزار تومانی مصوب سازمان حمایت به بهانه نصب برخی آپشن‌ها به بیش از 60 و 88میلیون تومان افزایش داد.

اما مدیر بازاریابی و فروش شرکت سایپا حضور ستکو در این مزایده و فروش خودروهای مذکور با قیمت بالاتر از نرخ مصوب را فاقد منع قانونی و در راستای تأمین نقدینگی این شرکت قلمداد کرده بود. فرامرز طاهری همچنین با اعلام خرید 30 تا 40 خودرو توسط شرکت ستکو در مزایده مذکور، از حضور برخی دیگر از شرکت‌های تابعه خودرو‌سازان در این مزایده خبر داده بود.

ارجاع پرونده به بازرسی ویژه سازمان حمایت

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت که پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ما وعده پیگیری این تخلف را داده بود از ارجاع این پرونده به بازرسی ویژه این سازمان خبر داد. شهرام میرآخورلو با بیان اینکه این اقدام شرکت ستکو مصداق بارز گرانفروشی در بازار خودرو و تخلف است، افزود: معاونت بازرسی ویژه سازمان حمایت در حال تکمیل اطلاعات پرونده این تخلف است و به‌زودی این پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

تکمیل اطلاعات پرونده

مجتبی قاسمی، مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت نیز در مورد روند بررسی این پرونده به خبرنگار ما گفت: بازرسی ویژه سازمان حمایت با دریافت اطلاعات میزان، قیمت، قرارداد و فاکتورهای فروش خودروهای اجلاس سران در مزایده، اقدام ستکو را تخلف تلقی و مستندات این تخلف را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داده است.

کد خبر 193244
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز